La música del futur és digital

Avui en dia, són poques les persones que encara compren CDs, que els escolten a casa o que els posen al cotxe quan han de fer un viatge llarg. Sembla que el disc compacte, que es pensava que seria un invent etern, ha passat a ser un objecte de col·leccionista, per a aquelles persones que encara valoren el plaer físic de poder-ne obrir un i fullejar el llibret amb les fotografies i les lletres de les cançons.

A la majoria de cases ja no hi ha reproductors de CDs i els nous models de cotxe tampoc el porten integrat. L'expansió d'internet i el creixement de les noves tecnologies ha fet que la gent ja no corri a les botigues a comprar l'últim disc del seu artista preferit. És molt més ràpid, fàcil i, econòmicament, més barat escoltar la música en streaming a través de plataformes com Spotify o YouTube, o comprar l'àudio en MP3 per Amazon o iTunes. Els discos físics ja no són imprescindibles a les nostres vides, ja ningú els compra. A més a més, són molts els artistes que opten per publicar els seus treballs discogràfics, només, en format digital pels costos que suposa. "Pels artistes és la "ostia", amb un clic tenen la capacitat d'entrar al mateix mercat i plataformes que els grans artistes i això abans no era tan fàcil", afirma el coordinador de Casa de la Música de Manresa, Bernat Garcia de Anta, una organització que treballa per contribuir a transformar i estructurar l'ecosistema musical del territori català. I el mateix passa amb les pel·lícules, són pocs els videoclubs que es mantenen oberts a les ciutats, és difícil competir amb plataformes com Netflix, Amazon Prime, Movistar Plus... Està clar que la música digital acabarà fent obsolets els formats físics que encara ara aguanten la pressió d'una societat, clarament, "streaming". La venda dels discos físics ha caigut quasi un 38% en els últims vint anys, en canvi, les subscripcions digitals han augmentat quasi un 40%.

Des de l'any 2006 que les vendes de discos digitals no paren de créixer. Segons una estadística publicada a www.statista.com, la majoria dels ingressos generats per la indústria de la música digital a Espanya són a través dels serveis de streaming. L'any passat es va fer una facturació que va ascendir a 146 milions d'euros, i té previst que segueixi en augment fins als 188 milions d'euros l'any 2023.

Font: www.statista.com

L’any 2016 les vendes de música enregistrades digitalment van superar les de música en formats físics. L’any 2018, el valor de vendes de la música digital a Espanya es va situar en 169 milions d’euros, mentre que els formats físics només van ascendir a 65,2 milions d’euros durant el mateix any. Això va suposar una disminució de gairebé un 14% en les vendes de música en formats físics respecte al 2017.

Garcia té clar que "l'streaming seguirà pujant, avui en dia no hi ha gaires casos d'artistes que no hi siguin a Spotify, per exemple”. I precisament és Spotify la plataforma líder del streaming de música. El proveïdor de mitjans de comunicació suec va realitzar 673 mil cerques mensuals a la seva plataforma l’any 2018, YouTube li va al darrere amb 74 mil cerques mensuals durant el mateix any. A Espanya, però, aquestes plataformes se solen utilitzar de manera gratuïta només el 23 per cent de la població té una subscripció de pagament per utilitzar els seus serveis.

Tot apunta que el futur del CD està escrit. Tot i això, només falta que més endavant vingui una nova moda i es tornin a recuperar com ha passat amb el vinil, que està vivint una segona vida. "Doncs no et sabria dir quin serà el format del futur però, sempre tindrem música en format físic perquè sempre hi haurà grans artistes que en vendran i gent que en consumeixi", explica Garcia. Per als amants de la música, el fet de palpar la música i veure-la reflectida en un disseny físic és una delícia i segur que hi ha algú que aquest pler no el deixarà de banda. 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Quarantena il·lustrada