Digitalització cultural durant i post confinament

Amb el coronavirus arriba un canvi de paradigma social. La complexitat de la situació i la mala gestió, tant a escala europea com mundial, entreveu la vulnerabilitat del món globalitzat. Un món que un cop aconsegueixi posar fi a aquesta pandèmia mundial veurà un abans i un després que marcarà el seu futur, ara per ara, incert. Són moltes les preguntes i són poques les respostes que en tenim fins a dia d’avui.

El coronavirus s'ha convertit en una crisi sanitària que ha desenvolupat en política, social, i sobretot econòmica. Realment el model econòmic modern funciona? En un sistema capitalista globalitzat en què tot depèn de les importacions i exportacions, ja que no som autosuficients, si es tanquessin absolutament totes les fronteres, que faríem?
A més, les decisions emprades pels governs (cada un com ha volgut) han creat una dependència geogràfica que ha posat en dubte la Unió Europea. Una unió econòmica i política de 27 estats independents que ara mateix no s'aguanta per enlloc. S'ha pogut veure que els governs estatals no són prou forts com per fer front a un fenomen planetari com el de la Covid-19. La democràcia funciona? Veient la rapidesa en què la Xina ha erradicat els contagis i la dificultat que estan tenint als Estats Units, qui està més preparat per afrontar una crisi d'aquestes dimensions, les democràcies liberals o els règims totalitaris?


Tuit del #YoMeQuedoEnCasaFestival

Tuit del Cuarentena Fest

Per altra banda la digitalització està agafant una força descomunal en les més de dues setmanes que portem de confinament a Catalunya i a la resta de l'estat Espanyol. S'està veient la productivitat de treballar des de casa, 
I pel que fa a la cultura, les iniciatives a través de les xarxes socials no han parat de créixer durant aquests dies de confinament. I segueixen fent-ho. Està clara que hi haurà un canvi de paradigma en les relacions laborals, i això afectarà de ple al món de la música. De fet, ja està canviant.
El món de la cultura és un dels àmbits que s'ha vist més afectat en aquesta crisi. Els artistes han hagut de buscar la manera de continuar fent soroll i no perdre la motivació dels seus seguidors. A través de concerts en directe per Instagram o YouTube, han aconseguit mantenir el contacte directe des de casa amb el seu públic. I la resposta de la gent has sigut fascinant. Tothom està consumint música de manera gratuïta i sense necessitat de moure's del sofà, quan abans havíem de comprar les entrades i desplaçar-nos al lloc del concert. Però és sostenible a nivell econòmic pels artistes? Desapareixerà la música en directe? 


Judit Nedderman
Cesk Freixas
Ginebras


















A finals de la primera dècada del segle XXI quan van aparèixer els primers dispositius per a la lectura de llibres electrònics tothom pensava que desapareixerien els llibres físics, de la mateixa manera que amb la premsa escrita i els diaris digitals. És per això, que la música en directe no desapareixerà. Segur que aquestes iniciatives culturals a través de les xarxes serviran com a incentiu. Molta gent haurà conegut a nous artistes que no hagués conegut d'una altra manera, i això pot fer que comprin entrades per als seus concerts en directe. “Com artistes la base del nostre art és el directe i com ens l’han suprimit, hem de veure com aquest directe es transforma en un streaming, en un vídeo, un "live" d'Instagram. La part negativa de tot això és que estem aconseguint que hi hagi una sobreexplotació de l'eina Instagram, llavors la gent no té temps de consumir música, per exemple, a Spotify que és d’on l’artista podria estar traient una mica de profit de la seva feina”, afirma el cantant i compositor Cesc. Des d’un altre punt de vista, el de consumidora de concerts habitual, Núria Cunill explica; “Les sensacions de rebre la música des de casa no són les mateixes de quan estàs en un concert. Des de casa gaudeixes des de la calma, en canvi, en un concert notes més l'adrenalina del moment, de la gent, del cantant. És més real.”.

Està clar: econòmicament i haurà una baixada important que afectarà a tots els àmbits socials i serà necessari un temps de recuperació per tornar a la normalitat. Si el sistema econòmic espanyol aguanta i aconsegueix refer-se després d'aquesta crisi planetària, la cultura també ho farà, i amb més força que mai. Els concerts tornaran a ser l'espai de diversió i enriquiment cultural que han estat sempre. I, com també sempre ha estat la cultura, els concerts tornaran a convertir-se en un espai per reivindicar altament que un món més just i solidari és possible.





Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Quarantena il·lustrada

La música del futur és digital